Verimli Ders Çalışma Teknikleri
Verimli ders çalışmak teknikleri
Öğrenme Süreçleri
Küçük bir öykü
İnsanların yararlanmaya başladıkları ilk değirmen su değirmeniymiş. Gel zaman git zaman havalar giderek soğumaya başlamış ve su değirmenleri çalışmaz olmuş. Adamın biri oturup « ne yapabirim »diye düşünmüş. « Su doğal bir güç. Hava soğuyor ve rüzgar esiyor; o halde su yerine rüzgarı kullanabilirim »demiş. Fikri bulmakla kalmamış, oturmuş makineleri sökmüş, üzerinde çalışmış ve rüzgar değirmenini geliştirmiş. O dönemlerde böyle fikirler çok yaşayan çok bilir anlayışı ile ihtiyarlar heyetine sunulurmuş. Adamın biri ihtiyarlar heyetinin karşısına çıkmış ve anlatmış: « İşte efendim rüzgar gelince şaft şunu yapacak, mil bunu yapacak ve de buğday un olacak » demiş. İhtiyarlar heyeti düşünmüş, tartışmış ve adamı çağırmış. En yaşlı üye « Oğlum!" demiş, "Çok güzel anlattın ve gösterdin. Derdimize derman bulmuşsun. Anlamadığımız tek bir şey var. Bu değirmenin suyu nereden geliyor? ».
Bu öyküyü bir seminerde dinledim. Belli bir dönemde öğrenilen bilgiler değerlerimizi ve dünya görüşümüzü; dünyayı algılamak ve varoluşumuzu sürdürmek için bir çerçeve oluşturuyor. Bu çerçevelere zihin haritası diyoruz. Bilgilerin yaklaşık 2 yılda bir yenilendiği çağımızda zihin haritalarımız da koşut olarak hızla değişiyor. Bilgiler yenileniyor ancak bilgiyi içselleştirmek için insan beyni aynı teknik süreçleri kullanıyor.
"Bloom Taxonomi"si öğrenme süreçlerini şöyle sıralıyor:
1. ÖNCELİKLE BİLGİ ALIR
2. KAVRAR
3. UYGULAR
4. ANALİZ YAPAR
5. SENTEZ YAPAR
6. DEĞERLENDİRİR
Rüzgar değirmenini yapan adamın biri bir problemi vardı: buğdayı öğütmek için kullandığımız su değirmeninini havalar soğuyup, sular donduğu için artık kullanamıyoruz. Yerine bir şey konmazsa açlık sorunu baş gösterecek. Problemi çözmek için su değirmeninin nasıl çalıştığına dair bilgi topladı. Böylece bir makinanın nasıl çalıştığını kavradı. Taktı, söktü, gene taktı söktü. Böylece uygulamayı öğrendi. Nasıl çalıştığını analiz etti. Rüzgar ile ilgili bilgileri birleştirip, 2 bilginin sentezini yaptı ve bu bilgileri değerlendirdi. Böylece adamın birinin zihin haritası değişti; ancak ihtiyarlar heyetinin ki değişmediği için kavrama alanında sorun oluştu.
Öğrenme sürecini etkin olarak yaşayabilmek için çalışma tekniklerini bilmek gerekir. Yaşadığımız dönemde zihin süreçleri ve çalışma stratejileri konusunda çok araştırma dolayısı ile bir çok yeni bilgi var. Beyin araştırmaları beynimizin sağ ve sol tarafı farklı alanlarda çalıştığını gösteriyor. Bireylerin beyninin bir kısmı daha fazla çalışabiliyor ve daha az çalışan kısmı çalıştırabilmek için teknikler öneriliyor. Temelde akademik özellikle de matematiksel bölümü gösteren IQ kavramının yerine çoklu zeka, duygusal zeka gibi ölçümler kişiye özgü öğrenme modelleri geliştirilmesini sağlıyor. Saint Benoit da bu ölçümler öğrencilerimizin ilk 2 yılında testler yapılarak ve sınıfta değerlendirilerek öğrencilerimize bilgi olarak verilmektedir.
Elimizdeki bu verilerin ışığında bilgiyi etkin kullanabilmek için hazırladığımız programı öğrencilerimize ve takip edebilmeleri için de velilerimize sunuyoruz.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ |
Verimli ders çalışma programı öğrenciye programlı ve günü gününe çalışma tutumunun kazandırılmasını amaçlayan sistemli bir bütündür. 3 ana tema içermektedir.
1) |
Sınıfta öğrenmek |
a. Dersten faydalanma |
2) |
Evde öğrenmek |
a. Uygun çalşma şartları |
3) |
Genel sorunlar |
a. Konsantrasyon |
1) Sınıfta öğrenmek |
Sınıf bilginin ilk öğrenildiği yerdir. Dersin amacı bilgiyi anlaşılır bir biçimde aktarmaktır. Öğretmen ise bilgiyi aktaran, zor olanı anlaşılır kılan ve soruları yanıtlayan kişidir. Bu birebir ilişki verimli öğrenmenin temelidir. Bu nedenle öğretmeni dinlemek, bilgiyi sınıfta öğrenmek gerekir. Unutmayın, derste öğretmenden 45 dakikada öğrendiğiniz bilgiyi kendi başınıza 1 belki 2 saatte öğrenebilirsiniz. Üstelik sınıfta sizin aklınıza gelmeyen sorulara yanıt veilir. Böylece interaktif öğrenebilir, yanlış bilgiyi düzeltebilirsiniz.
Sınıfa ödeviniziyapmış ve bir gün önceden öğrendiğiniz bilgiyi tekrar etmiş olarak gelin. Böylece yeni bilgiyi daha kolay özümlersiniz.
Bildiğiniz bir şey anlatılsa bile dinleyin. Tekrar etmiş, bilginizi sağlamlaştırmış olursunuz.
Amaç bilgiyi sınıfta öğrenmek olduğundan, anlamadığınız kısmı öğretmene sorunuz.
Unutmayın, öğretmenin anlattığı konu, çözdüğü problem ileride sınav sorunuz olacaktır.
Genelde bir çok öğrenci bir yabancı dile başlamış olarak okulumuza gelmektedir. Her yabancı dilin kendine has zorlukları vardır.
Yabancı dil öğrenmek temelde hafızaya dayalı bir çalışma gerektir. Bu nedenle tekrar çok önemlidir. Eğer tekrar yapmazsanız 15 gün içerisinde öğrendiklerinizin %80'ini unutursunuz.
Yeni bir kelimeyi öğrenirken Türkçe karşılığını aramak yerine duyun, yazın, konuşun.
« Kelimeyi 5 kez sessiz okuyun: »
hafızana kaydet
5 kez sesli: okuyun telaffuz
5 kez yazın: doğru yazılış
1 cümle kur: doğru kullanım
Dilbilgisi
grammaire dilin iskeletidir. Öğrendiğiniz kelimeleri dilbilgisi sayesinde doğru yerde kullanabilirsiniz.
« Dilbilgisi kurallarını: »
ANLA(nasıl,nerede,ne zaman)
HATIRLA(okurken,dinlerken)
PRATİKTE UYGULA (alıştırma)
Exercice yapmanın amacı verilen dersin tekrarını ve alıştırmasının yapılmasıdır. Ödevlerinizi yapın.
« Exercice yaparken: »
ÖĞREN: yönergeyi iyi oku,ne istendiğini anla, örneği incele
UYGULA: öğrenmiş olduğu dilbilgisi kurallarını uygula
TEKRARLA: kendi örneğini bul
BİRİKTİRME: verilen exercice leri günü gününe yapın ki, ertesi gün yapılan dersi anlayıp, ileri gidebilesiniz.
ÖZET OLARAK OKULDA ÖĞRETMENİ İYİ DİNLEYİN, NOT ALIN, TEKRARLAYIN VE BİRİKTİRMEYİN |
2) Evde öğrenmek |
Evde kendinize ait bir çalışma masanız veya bir köşeniz olsun. Bu masayı sadece çalışma amacı ile kullanın. Eğer size ait bir masa yoksa, bir örtünüz olsun ve bu örtüyü çalışacağınız zaman kullanın.
çalışma masanızın üzerinde gereksiz her şeyi kaldırın. Çalışacağınız ders ile ilgli malzemeyi, ise elinizin altında bulundurun ki, gereksiz yere masadan kalkıp konsantrasyonunuzu bozmayın.
olabildiğince aynı yer ve aynı saatte çalışmaya başlayın
çalışırken başka şeyle ilgilenmeyin: yemek yemeyin, müzik dinlemeyin, resim yapmayın, telefonunuz ile oynamayın, televizyon seyretmeyin, yatarak çalışmayın...
Zamanını iyi planlayan, bölümlere ayıran öğrenci DAHA KISA SÜREDE DAHA FAZLA ÖĞRENİR. Bu nedenle bir zaman planlaması yapmak ve çalışma süresi ayırmak gerekir.
önceliklerinizi belirleyip hedefiniz saptayın.
Örneğin : benim mesleğim öğrenci olmak, kısa vadeli hedefim dönemi zayıf ders olmadan tamamlamak »; orta vadeli hedefim « liseyi sorunsuz bitirip ÖSS'de başarılı olmak veya yabancı bir ülkede üniversite eğitimime devam etmek »
uzun vadeli hedefim « çok para kazanmak, 3 çocuğumun olması,aids'e aşı geliştirmek » gibi
Ders çalışma programında kısa vadeli hedefiniz « saat 17.00 de oturup önce ödevleri bitireceğim, sonra gün tekrarı yapacağım » olabilir. Ya da anlamadığınız bir dersi tekrar edip, ertesi gün öğretmene sorulacak soruyu belirleyip, ödevinizi sonra yapabilirsiniz. Çalışma zamanında önce konuyu tekrarlayın, öğrenin sonra uygulamayı yapın. Hedefinize ulaştıktan sonra kendinize bir ödül belirleyin
Hedef |
|
30-45 dakika |
5-15 dakika |
dersime ... sayfa çalışırsam |
meyve yiyeceğim |
dakika çalışırsam |
müzik dinleyeceğim |
önemli bulduğunuz yerlerin altını çizin
küçük notlar alın
özet çıkarın
En önemlisi okuduğunuz kitap,öğretmen tarafından verilen fotokopi sizin öğrenme aracınızdır. Üzerinde öğrenmenizi sağlayacak çizgilerden başka karalamalar yapmayın.
3) Genel sorunlar |
Konsantrasyon insanın kendini dikkatle yaptığı işe verebilmesidir. Günümüzde çevremizdeki uyaranların çokluğu nedeni ile özellikle öğrenim çağında çok sık rastlanan bir sorundur. Çalışırken, öğrenirken ders dinlerken konsantre olamıyorsanız verimli öğrenme yapamıyorsunuz demektir. Konsantrasyon arttırıcı teknikler ve öneriler:
Etrafınıza bakıyor, dalıyorsanız, sizi rahatsız eden, aklınıza takılan bir şeyler var demektir. Yaptığınız işe kısa bir süre ara verin. Aklınıza takılanı bulun, halledin ve işinize dönün.
Çalışmak için uygun ortam yaratılması bölümünü tekrar okuyun. Eğer her gün, aynı saatte aynı yere oturırsanız ve masanızı düzenlerseniz, bu süreç zaman içinde otomatikleşir.
Zaman planlaması tekniklerine baş vurun.
önce ödev yapmak, bir sosyal ders ardından bir fen, sonra bir dil dersi tekrarı yapmak ya da önce fenleri bitirip,sonra sosyal derslere geçmek;
kısa süreli konsantrasyonu olanlarda 30 dakika çalışıp 5 dakika ara verip gene 30 dk çalışmak.
Çalıştığınız konuyu bölümlere ayırın. Bir bölümünü tekrarlayın, öğrenin diğer bölüme geçin. Aradaki bağlantıları kurun ve bütünü tekrarlayın
Eğer konsanrasyon sorununuz çok sık ve yoğun ise rehberlik servisine baş vurun veya ailenizden profesyonel yardım talep edin. (bkz:dikkat eksikliği ve konsantrasyon sorunu yazısı).
Sınavlar her yaşta ve her seviyede insan için kaygı yaratan durumlardır. Sınav kaygısı sadece size özel bir durum değildir. Engel durumlarında adrenalin seviyesi yükselir ve beden savunmaya geçer. Adrenalin seviyesindeki yükselme zihni açık tuttuğu için yararlıdır. Bu seviye çok yükselirse engel oluşturur ve başarısızlık getirir. Bu nedenle heyecanının yönetebilen kişi başarılı olur. Sınav insanın bir konuda bilgi seviyesini ölçmeye yarayan bir tekniktir. Size konuyu ne kadar öğrendiğinizi ve eksikliklerinizi bir sayı ile gösterir. Size bir bilgi verir ve eksiklikleriniz saptayarak yol gösterir.
Sınav öncesi hazırlığı için:
1. Konunun neresini iyi biliyorum
2. nereyi daha iyi öğrenmeliyim
3. nereyi iyi bilmiyorum sorularını kendinize sorun.
Saptamalarınızı yaptıktan sonra hangi bölüm için neye, ne kadar zamana ihtiyacınız olduğunu belirleyin. Eğer daha önce günlük çalışıp, tekrarlamış ve biriktirmemişseniz zorluk çekmezsiniz.
Sınav sırasında:
1. Adınızı,soyadınızı yazın
2. Bil diğinizden emin olmadığınız soruları sona bırakın. Önce bildiklerinizi yanıtlayın.
3. Kısa ve anlaşılır yanıtlar verin. Sınavınızı kontrol eden kişinin yazdığınızı anlayacağından emin olun.
Sınav bitiminde:
1. Sınav sürenizi iyi kullanın. Erken bitirseniz bile kontrol edin.
2. Cevabınızın doğruluğundan kuşkulandığınız soruyu cevabınıza bakmadan tekrar okuyup,yanıtlayın.yanıtınıza bakın. Eğer yanıtlarınız örtüşüyorsa bildiğiniz kadarı ile yanıt doğrudur.
3. Okulumuzda genel sınavlar ortak ve belli dönemlerde yapılmaktadır. Kaba bir metematiksel hesap yaparsak:
Her dönem 2 ara karne ve 1 büyük karne....toplam 6 karne demek ki her dönem 1 er haftalık 6 sınav haftası var.
7 çalışma gününde (sınav öncesi cumartesi-pazar dahil)7*6=42
gün. Okul 181 gündür. 181-42=139 gün. Sınavlara çalışmak için 139 gün pasif kalıp, 42 gün ders çalışırsanız başarılı olamazsınız.
Son hatırlatma:
Sınav öncesinde öğretmenin üzerinde durduğu, sizin not aldığınız bölümlere bakarak sınav sorularını tahmin etmeğe çalışın ve iyi uyuyun...
SONSÖZ: |
İnsanoğlu meraklıdır ve öğrenme potansiyeli vardır.Beynimiz geliştikçe öğrenmemizi etkin hale getirecek metodlar çeşitlenir. Hepimiz birbirimizden farklı olduğumuz için, bu metodlar kişiye göre farklılaşır. Bu nedenle de kendi metodumuzu yukarıda sıraladığımız temel prensipler çerçevesinde kendimiz bulabiliriz. Kimimiz görselizdiryazarak, çizerek daha iyi öğrenebiliriz;
kimimiz işitselizdir, dinleyerek ve anlatarak daha iyi öğrenebiliriz, kimimiz kinestetik, kimimiz sağ ya da sol beynimizi daha çok kullanırız ya da matematikse/müziksel zekamız daha çok gelişiktir. Bunu en iyi kendimiz belirleyebiliriz.
Çalıştığınız konudan verim alabilmek için:
1. amacınızı belirleyin
2. zamanınızı planlayın
3. günlük plan yaparak planlı çalışın
4. çalışma ortamınızı düzenleyin
1. Amaçsız çalışma
2. Plansız/programsız çalışma
3. Evin değişik yerlerinde çalışma
4. Yatarak ve uzanarak çaılşma
5. Gürültülü ortamda çalışma
6. Müzik dinleyerek çalışma
7. Televizyon/telefon ile konuşma
8. Kaynaklardan yararlanmamak
9. Derslerden korkmak/dersi bırakmak
10. Ders veya öğretmen ile ilgili önyargılar
1. Kişisel öğrenme alanınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerini saptayın.ör:görselim,aktif düşünen biriyim,sosyal zekam yüksek...
2. Kişisel ilgi ve hobilerinizi gözden geçirin ve bunlara ayıracağınız zamanı iyi saptayın.
3. Çalışma sürenizi kendi çalışma ihtiyacınıza göre saptayın.
4. Çalışırken planınıza uyun.Planın aksayan,size uymayan yönlerini bulun,sebebini araştırın ve gerekirse planınızda değişiklik yapın.